webdesign

10 makkelijke en snelle SEO tips die je vandaag nog kunt toepassen!

door: Nicky van Riggelen,

18 november 2018

Misschien heb je wel eens overwogen om je eigen bedrijfje te starten maar was de gedachten aan het bouwen van een website reden genoeg om je idee niet door te zetten. Of wellicht heb je al een bedrijfje maar loop je nu klanten mis omdat je geen website hebt.

Je bent zeker niet de enige. Een website bouwen is niet voor iedereen weggelegd en misschien denk je wel dat het uitbesteden daarvan erg kostbaar is. Heel begrijpelijk, maar gelukkig niet altijd waar. Tegenwoordig kan je eigenlijk niet zonder website, hoe klein of groot je bedrijf ook is, je loopt simpel weg klanten mis als je online niet zichtbaar bent. Het (laten) maken van een website is een stuk makkelijker dan je wellicht denkt, dankzij WordPress.

Wat is SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit is een verzamelbegrip voor alle activiteiten op en rondom jouw website, die er voor zorgen dat Google jouw website beter kan vinden, betrouwbaar acht en dus hoger indexeert. Oftewel SEO zorgt ervoor dat jij naar voren komt in Google wanneer mensen op bepaalde woorden zoeken die gelinkt zijn aan jouw business en website.

 

Waarom SEO?

Een website die niet zichtbaar is op Google levert je net zoveel klanten op als een reclameposter in de woestijn. Want wanneer niemand je ziet, hoe kom je dan aan klanten?

Met SEO zorg je ervoor dat je zichtbaar bent in de zoekresultaten van Google,  waardoor je meer bezoekers trekt en dus ook meer producten/diensten verkoopt.

 

Hoe werkt SEO?

Waar kijkt Google dan precies naar? Eigenlijk zijn er twee pijlers Relevantie en Autoriteit/Betrouwbaarheid. 

 

Relevantie:

  • Leesbaarheid

Google weet steeds beter hoe mensen jouw website gebruiken en lezen. Er wordt door Google dus ook gekeken naar hoe logisch en duidelijk de content van jouw website is. Vroeger werkte het nog om je tekst helemaal vol te proppen met belangrijke keywords maar tegenwoordig werkt dat trucje niet meer. Google vindt het veel belangrijker dat jouw teksten organisch en logisch zijn.

Tip: lees de teksten op jouw website is hard op voor, hoe klinkt dat? Zijn ze logisch opgebouwd?

  • Relevante inhoud

Hoe relevant de inhoud van jouw content is, is vooral afhankelijk van de samenhang tussen de teksten op jouw website en de zoek opdracht vanuit Google.

Google kijkt hiervoor onder andere naar:

De taal waarin jouw teksten geschreven zijn. (Nederlandse zoek opdrachten geven Nederlandse zoek resultaten en websites)

De bodytekst van jouw website en of hierin woorden voor komen die matchen met de zoekopdracht.

De titels van jouw pagina’s hier uit halt Google het hoofdonderwerp van jouw website en deze moet dus matchen met de zoekopdracht.

Locatie. De locatie van jouw bedrijf moet passen binnen de zoekopdracht. Als iemand zoekt op kapper Deventer krijgen zij geen resultaten te zien van kappers in Maastricht.

  • Techniek

De techniek van jouw website zit hem vooral in de link- en websitestructuur. Een website met 5 à 6 pagina’s is over het algemeen overzichtelijk en logisch opgebouwd. Maar dat wordt een ander verhaal als je een hele grote website hebt met veel verschillend pagina’s. Je wilt niet dat jouw bezoeker (en Google) verdwalen op jouw website. Als je een groot aantal pagina’s hebt is het verstandig om te investeren in de ontwikkeling van een sitemap en (samen met een professional) na te denken over de gebruikservaring.

Tip: Verwijder en vervang niet werkende links en maak een 404 pagina. Je kunt eenvoudig een broken link checker plugin installeren om te zien welke links binnen je site niet goed werken.

  • Laadtijd

Websites die traag laden zijn een grote bron van irritatie. Als een website niet binnen enkele seconden laadt zijn veel bezoekers geneigd het op te geven en een andere website te bezoeken. Het is dus van belang dat jouw website snel laadt.

Je kunt de laadtijd van je website checken met verschillende online tools.

Binnenkort volgt er een blog met tips voor het versnellen van je website.

  • Dubbele content

Ook dit werd vroeger veel gedaan. Content werd op verschillende pagina’s herhaalt om keywoorden zo vaak mogelijk terug te laten komen op een website. Echter heeft dit nu een negatief effect op de ranking van je website. Pas dus op met het plaatsen van dubbele content.

 

Autoriteit:

  • Links van en naar andere websites

Als andere websites interactie vertonen met jouw website is Google sneller geneigd te geloven dat jij verstand hebt van het onderwerp waar je over “praat”. Het is een beetje ter vergelijken met mond-tot-mond reclame.

  • Hoe lang je website online staat

Hoe langer jouw website online staat hoe groter de kans dat Google jouw als autoriteit ziet binnen jouw vakgebied. Echter is het niet zo at je een website online zet en dan vervolgens 5 jaar wacht tot je boven aan in de zoekresultaten staat. Je moet de website wel onderhouden en regelmatig nieuwe content plaatsen.

  • Interactie met bezoekers

Ook dit is eigenlijk net als in het echte leven. Google kijkt hiervoor onder andere naar:

Hoelang bezoeker op jouw website blijven en hoeveel van jouw pagina’s er door bezoekers worden bekeken. Maar ook bijvoorbeeld of en hoe vaak er over jouw bedrijf gesproken wordt op social media en het aantal reviews op Google.

 

Not a one time job.

Google bepaalt dus onder andere aan de hand van bovenstaande punten jouw plek in de zoekresultaten. Maar niets is zo veranderlijk als Google! Zij veranderen hun algoritme en de weging van bepaalde factoren namelijk constant. Er is helaas geen gouden SEO-handleiding en ook geen stappenplan voor gegarandeerd succes. SEO is een “ongoing process” wat je steeds moet bijstellen, updaten, vernieuwen en actualiseren. Dit is heel belangrijk om te onthouden.

Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je zelf kunt doen om de SEO van jouw website direct te verbeteren.

10 makkelijke en snelle SEO tips die je vandaag nog kunt toepassen!

1.  SSL certificaat

Zorg voor een SSL certificaat. SSL is een versleutelde verbinding tussen een internetbrowser en een webserver. Deze verbinding zorgt ervoor dat gegevens die tussen de browser en de server worden uitgewisseld beveiligd worden verstuurd.

Wellicht heb je zelfs al eens een melding gehad als “your connection is not private” of “there is a problem with this websites security certificate” bij het bezoeken van een website.

Een website zonder ssl certificaat begint met http:// en een website mét certificaat begint met https://. Staat er bij jouw website nog geen https:// dan wordt het echt hoogtijd om dit aan te passen sinds 2014 gebruikt Google dit namelijk al om te filteren of jouw website betrouwbaar is. Je hosting provider of website bouwer kan je helpen met installeren van je SSL certificaat. 

 

2.  Afbeeldingen en bestanden

Is je website ‘traag’ dan verslechterd dat je score op Google. We willen immers allemaal snel en duidelijk de informatie vinden die we zoeken. De eenvoudigste manier om je website sneller te maken is door ervoor te zorgen dat je afbeeldingen een kleinere bestandgrootte hebben. Vervang afbeeldingen in andere bestandstypes voor JPEG bestanden en zorg dat ze niet groter zijn dan 500 KB. Ook kun je afbeeldingen comprimeren. Online tools als https://tinyjpg.comkunnen hierbij helpen.

 

3.  Titel en Alt-tekst omschrijvingen

Google is gericht op tekst. Bij het lezen van een website herkent hij zonder enige moeite de teksten. Maar Google heeft helaas nog veel moeite met het begrijpen van afbeeldingen. En daar ligt een kans op het gebied van SEO.

Door een Alt-tekst (en titel) in te vullen voor je afbeeldingen maak je het voor Google makkelijker om deze te indexeren. Bovendien is de alt-tekst hetgeen dat zichtbaar wordt op het moment dat jouw afbeelding niet geladen kan worden. Een goede alt-tekst bestaat uit een korte beschrijving van wat er op de afbeelding te zien is.

 

4.  Zorg dat je website mobiel vriendelijk is

Logisch toch? Als jouw website niet mobiel vriendelijk is, dat wil zeggen als deze niet aanpasbaar en duidelijk leesbaar is op tablet of smartphones, dan kun je beter een nieuwe website (laten) bouwen. Mobiel vriendelijkheid is een zeer grote factor voor SEO.

 

5.  H1 headings

Een andere veelgemaakte fout heeft te maken met de opmaak van websites. Nog te vaak wordt voor ieder tussenkopje op een pagina een H1 opmaak gebruikt. Helaas heeft dit negatieve gevolgen voor de leesbaarheid van je website voor Google. Google wil dat je op elke pagina maar één H1 titel gebruikt. Het liefst staat deze boven aan de pagina én begint die met het sleutelwoord voor die specifieke pagina. Gebruik in de rest van je pagina H2 of H3 opmaak. 

 

6.  Google My Business

Google My Business is het epicentrum van jouw SEO. Vanuit jouw Google My Business profiel kun je zelf een heleboel informatie over jouw bedrijf op Google managen. En dit werkt vrij eenvoudig.

Via https://www.google.nl/business/kun je een profiel aanvragen voor jouw bedrijf. Google controleert of jij daadwerkelijk op dat adres gevestigd bent door je een kaart te sturen ter verificatie. Zodra jouw bedrijfsprofiel geverifieerd is kun je alle algemene gegevens, openingstijden en foto’s toevoegen. Dit krijgt men aan de rechterkant van de Google search pagina te zien als zij jouw bedrijf opzoeken.

 

7.  Onderzoek sleutelwoorden

Sleutelwoorden gebruiken die grote spelers in jouw markt ook inzetten gaat niet veel opleveren. De kans dat jij het als ondernemer wint van grote organisaties in de Google resultaten is, laten we eerlijk zijn, vrij klein. In plaats daarvan kun je je tijd beter investeren in het onderzoeken van goede alternatieven. De Google Keyword Planner kan je hierbij helpen https://ads.google.com/intl/nl_nl/home/tools/keyword-planner/

 

8.  Installeer Yoast

Yoast is een in Nederland ontwikkelde plug-in voor WordPress die je helpt met SEO op je website. De plug-in is te vinden via het plug-in menu op je website. Zodra je de plug-in hebt geïnstalleerd loopt deze je door een aantal stappen heen waarmee je jouw website optimaliseert wat betreft SEO.

 

9.  Schrijf blogs

Schrijf (regelmatig!) blogs. Het lijkt zo simpel maar persoonlijk vind ik het een flinke opgave om steeds weer een nieuwe blog te schrijven. Toch is het ontzettend belangrijk voor je SEO. Google vindt het namelijk belangrijk dat je website up-to-date blijft en dat er regelmatig nieuwe content te vinden is. Hoe vaker je een blog post hoe sneller je blog/website wordt opgepikt door Google.

 

10.  Vraag je klanten om reviews!

Interactie, interactie, interactie. Hoe meer mensen met en over jouw bedrijf praten hoe sneller Google denkt dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied. Vraag je klanten dus om een review achter te laten op Google of te reageren op je blogs.

 

Last but not least… heb geduld! Zoals gezegd, SEO is een ‘ongoing process’. Verwacht niet meteen resultaat maar blijf bouwen aan je online zichtbaarheid zodat Google jouw bedrijf gaat zien als een autoriteit en een betrouwbare bron.

 

Hulp nodig? Studio1989 helpt je graag!

 

 

Neem direct contact met ons op
06 – 46 43 21 07
info@studio1989.nl

we spreken graag een keer met je af!

contact

koningshaven 2
7311 PP, Apeldoorn
06 – 46 43 21 07
info@studio1989.nl